Welkom

MAAND ARCHIEF

Belangrijke info

Lees deze info voor je begint met het project ‘Leu oet Twente, leuke leu!’:

  • De lesmand kan in de genoemde week worden opgehaald in de Onderwijswerkplaats.
  • Je mag het materiaal gedurende twee weken gebruiken.
  • Dit project wordt volledig uitgevoerd op school, er zijn geen externen bij betrokken (behalve bij de eerste periode in het schooljaar, die vindt tijdens de Streekweek plaats).
  • De lesmand graag in de genoemde week terugbrengen naar de onderwijswerkplaats zodat deze tijdig kan worden opgehaald door de volgende school.

 

Handleiding voor leerkrachten

Handleiding voor leerkrachten – bijlagen

Verhaaltjes ‘Jipken en Jannoaken’

 

Naar ‘data en inschrijven’

Overige info

Ervaringen van kinderen

Hanne: Wij deden mee aan leu oet Twente!
Dat is een project over de oude tradities van Twente.
We begonnen eigenlijk met een foto, je moest toen raden wat voor een traditie hier bij hoorde.
Op het digibord had juffrouw een paar oude tradities gezet om het wat makkelijker te maken.
We konden kiezen uit:

  • Paasvuur
  • Schuttersfeest
  • Meibruidjes
  • Midwinterhoorn
  • Krentenwege

En toen we eindelijk wisten waar het over ging moesten we een paar goede vragen maken over je onderwerp. Een paar dagen daarna kwamen er opa’s en oma’s om te vertellen over je onderwerp en je vragen te beantwoorden. En van al die vragen en antwoorden moest je een muurkrant maken over je onderwerp. En je moest ook een plattegrond maken van jou onderwerp maar dan veel moderner. Toen we allemaal klaar waren met de muurkrant en de plattegrond moesten we daar een tentoonstelling voor maken. Dus er kwamen allemaal opa’s en oma’s, vaders en moeders om de tentoonstelling te zien. Ook kwamen er 2 mannen en 1 vrouw van de revue bij ons op school om ook nog wat te vertellen over Twente. We hadden ook een paar opa’s en oma’s gevraagd die in het Twents wouden voorlezen en dat wouden ze wel.

Groetjes groep 6 van basisschool Los Hoes
Fleur: op de eerste dag hebben we 1 meter lang krentenwegge gekregen, dat deden we omdat we het over kroamschudde hadden. We mochten groepjes maken voor het project. Daarna ging juf de krentenwegge in allemaal stukjes snijden, de kinderen gingen ze smeren en naar andere paleizen brengen. Juf had vier grote bladen opgehangen, er stond iets op waar we iets bij konden hangen. Iedereen kreeg een plakblaadje, daar moesten we iets opschrijven over Twente. We kregen een foto over een thema, de thema`s waren: markt, veemarkt, midwinterhoorn, meibruidjes en paasvuur. We gingen vragen maken over de foto. Later kwamen er opa`s en oma`s die gingen de vragen beantwoorden. Dat noemen we het interview. We gingen ook nog van het oude feest een nieuw feest maken. Ieder groepje kreeg een groot blad met midden in de foto. We gingen allemaal dingen bedenken wat er nieuw kon worden aan het feest. Dat gingen we om de foto heen tekenen. We gingen ook nog een minimuurkrant maken daarop staat de foto met informatie erbij. Toen we alles klaar hadden gingen we uitnodigingen schrijven, voor de tentoonstelling. We dachten dat er maar een paar mensen zouden komen maar het waren er heel veel. We gingen alles vertellen over ons project en wat we hadden gedaan om die tentoonstelling te kunnen houden.

Naar  ‘data en inschrijven’

CONTACT

Haaksbergs Onderwijs Overleg
Postadres: postbus 34
7480 AA Haaksbergen
Tel: 053 572 41 74
stuur een e-mail

facebook