Welkom

MAAND ARCHIEF

Inhoud project

Project ‘Van wie is die koffer’ – cultureel erfgoed

Het project begint met een koffer in de klas. Niemand weet van wie hij is.

De leerkracht legt uit dat de kinderen de eigenaar moeten opsporen. Maar hoe?

De koffer blijkt open te kunnen; de inhoud roept tal van vragen op.
In tasjes, zakjes, enveloppen en blikjes worden voorwerpen gevonden die iets onthullen over de identiteit van de eigenaar.

In de loop van twee weken verzamelt de klas steeds meer aanwijzingen. De voorwerpen uit de koffer vertellen samen een verhaal. Mogelijk denkt de klas te weten wie de eigenaar is.

Dan komt er een brief in de klas. Van iemand die een koffer kwijt is.
Maar de groep geeft de koffer niet zomaar prijs.
De persoon moet eerst bewijzen dat deze zijn eigendom is. Stemt het verhaal dat hij vertelt overeen met de inhoud van de koffer? De eigenaar vraagt de kinderen om de koffer terug te brengen naar het MBS, en in ruil daarvoor krijgen zij een rondleiding.

De zoektocht naar de eigenaar van de koffer vormt de kern van het project.
Aan de hand van zintuiglijke waarnemingen (kijken, luisteren, voelen, ruiken) bedenken de kinderen samen wat de voorwerpen uit de koffer voorstellen, waarvoor ze worden gebruikt, wat de herkomst en de waarde ervan is en wat ze vertellen over de eigenaar.

Al onderzoekend en spelend met de koffer en de inhoud komen de kinderen in aanraking met de bijbehorende taal en leren ze die taal op een natuurlijke manier begrijpen en gebruiken.

In de handleiding staan suggesties voor woordenschatontwikkeling. Dit is een handreiking voor de leerkracht.

Naar ‘doelstellingen’

CONTACT

Haaksbergs Onderwijs Overleg
Postadres: postbus 34
7480 AA Haaksbergen
Tel: 053 572 41 74
stuur een e-mail

facebook