Welkom

MAAND ARCHIEF

Inhoud project

Het project ‘Varen waar geen water is‘ start in de klas met een onderzoek naar de geschiedenis van Haaksbergen op het gebied van vervoer.
Wat waren de wegen die van en naar de grote steden in Duitsland en Nederland liepen? En waarom werd er handel gedreven tussen deze steden?

Leerlingen tekenen zelf wegen en waterwegen op kaarten en onderzoeken de waarde van steden aan de IJssel. De hoofdvraag van de introductie is: hoe komt het dat Deventer zo’n belangrijke stad was en Haaksbergen niet?

In de oriëntatiefase krijgen de leerlingen informatie over de Hellwegen en vrachtwagens, de waterwegen in Overijssel, de Oostendorper watermolen en van de gebroeders Van der Sluis. Via animaties vanuit de canonvensters, bronnen uit de Canon van Haaksbergen en fragmenten uit ‘Hanze, Tol en Handelswegen’ van A. Ligtenbarg en N. Spit komen de leerlingen tot een antwoord op de vraag.

Na de introductie in de klas onderzoeken de leerlingen drie plekken op het landgoed Lankheet: de Oostendorper watermolen, houtvesterij de Botterkolk en de Buurser pot.
Hoe was het in de tijd van de gebroeders Van der Sluis om te werken op een Buurser pot, ladingen over te hevelen, boomstammen te zagen, bomen te inspecteren?
De leerlingen ervaren hoe moeilijk het was in die tijd om handel te drijven en hoeveel moeite de broers hebben moeten doen om de boomstammen te vervoeren naar Deventer. Dit onderzoek speelt zich af in de Buurser pot en in Houtwerf De Botterkolk.

Het onderzoek is drieledig:

  • In het eerste deel vaart een derde van de klas in de Buurser pot over de Buurserbeek en gaat de pot drie maal door een sluis waarbij de leerlingen de schipper helpen.
  • Het onderzoek van de tweede groep in de Houtwerf Botterkolk sluit aan op de vakken techniek en natuur. De leerlingen onderzoeken zwaartekracht, gewicht, (eigenschappen van) grondsoorten, jaarringen en houtsoorten.
  • De derde groep doet onderzoek in de Oostdorper Watermolen. Hoe wordt het water ingezet om de machines te laten werken? Wat zijn de producten die er geproduceerd worden door de machines?

In de klas wordt het onderzoek dat de leerlingen zijn gestart bij de watermolen, in de Buurser pot en in de houtvesterschuur de Botterkolk verder uitgewerkt.
De leerlingen helpen de gebroeders Van der Sluis met ideeën voor reclame voor de Buurser pot en het gebied en de gebouwen die zij hebben bezocht.
Hoe kun je mensen overhalen om naar Haaksbergen te komen om op de pot te gaan varen, de watermolen te bezoeken en de Botterkolk? En wat bied je de mensen nog meer aan dan alleen een boottocht over de Buurserbeek?
De leerlingen werken aan een reclame of aan een technische vernieuwing voor de houtvesterij de Botterkolk of de Oostendorper watermolen.

 

Naar ‘doelstelling en vaardigheden’

CONTACT

Haaksbergs Onderwijs Overleg
Postadres: postbus 34
7480 AA Haaksbergen
Tel: 053 572 41 74
stuur een e-mail

facebook