Welkom

MAAND ARCHIEF

Doelstellingen

Waterpark Het Lankheet

Doelstellingen en vaardigheden

Het project ‘te veel, te rijk, te weinig’ (Waterpark Lankheet) brengt het erfgoed, de natuur en het milieu bij elkaar.
In dit project onderzoeken de leerlingen van groep 8 het gebied Waterpark Lankheet.

Dit voormalige landgoed heeft vele schatten: de eeuwenoude sporen van werken en leven in dit gebied, de natuur en het water met al zijn ‘bewoners’.
In dit gebied komen ook het verleden en de toekomst samen. Het water verbindt als het ware het verleden met de toekomst. Was er in het verleden teveel water in dit gebied en gebruikten de boeren het water voor de vloeiweides, nu is er te weinig.
Eerder werd in de winter de ondergelopen weide bemest en door bevriezing stierven insecten. Tegenwoordig reinigt het riet op de ondergelopen weides het water. Opnieuw speelt het water de hoofdrol.

Leerlingen van groep 8 ervaren het verleden en het heden door twee onderzoeksopdrachten.
In kleine groepjes trekken zij erop uit om het waterkwaliteitsonderzoek uit te voeren.
Met materiaal van NME (Natuur- en MilieuEducatie) bekijken zij waterproeven en benoemen zij planten, insecten en waterdieren in en rond het water.
Daarna bekijken ze het erfgoeddeel onder begeleiding van een gids. Bij een vijftal plekken geeft de gids opdrachten aan de leerlingen.
Zo komen zij samen tot een plaatje: hoe was het meer dan 100 jaar geleden op deze plek? Hoe leefden en werkten de mensen en wat voor rol speelde het water op dit landgoed?

Doelstellingen:

  • vergroten van de kennis van het culturele en landschappelijke erfgoed van Landgoed Lankheet;
  • inzien van de waarde van het water voor dit gebied;
  • aandachtig bekijken van (erfgoed)bronnen en archiefmateriaal: kijken, bespreken, bestuderen, analyseren;
  • ontdekken hoe water op een natuurlijke wijze gezuiverd kan worden;
  • bekend worden met de waarde en functie van natuur- en milieuonderzoek;
  • prikkelen van de fantasie.

Vaardigheden die in dit project geoefend worden:

  • het onderzoeken van het water en de planten en deze benoemen;
  • vergelijken van planten en insecten;
  • formuleren van vragen en meningen;
  • eenvoudig kaartlezen;
  • historische kaarten lezen;
  • strategieën bedenken;
  • ontdekken van relaties tussen verschillende bronnen;
  • antwoorden zoeken door overleg in kleine groep;
  • presenteren van bevindingen.

Naar ‘belangrijke info’

CONTACT

Haaksbergs Onderwijs Overleg
Postadres: postbus 34
7480 AA Haaksbergen
Tel: 053 572 41 74
stuur een e-mail

facebook